bluebird

Direktlänk till inlägg 9 september 2010

SO - Valet.

Av Tildah Billie - 9 september 2010 11:14

dagens låt -

Lady Gaga - Dance in the dark <3



idag har jag pratat med Linda och hon säger att ifall jag lägger till lite mer i mitt senaste blog inlägg om valet så kan man fixa så att det blir so arbete :]

det är precis det jag ska göra nu !


Jag är som sagt inte myndig,

men när jag blir det ska jag rösta på

Miljöpartiet. 

Japp, jag ska rösta röd/grönt.

Varför undrar du kanske ? Jo, det ska jag visa.

Här är lite av de sakerna miljöpartiet de gröna vill ändra på :


INGEN DISKRIMINERING -

"Vi vill skapa ett Sverige där alla är fria att leva som de vill. Därför är det hög tid att skrota heteronormen och införa nolltolerans mot alla former av diskriminering."


MER BARNTID -

"Vi vill leva i ett samhälle där småbarnsföräldrar får stöd för att gå ner i arbetstid. Och där män tar möjligheten att vara hemma, tack vare en jämställd föräldraförsäkring."


POSITIV MÅNGFALD -

"Vi tror på ett öppet Sverige som tar tillvara på alla som vill leva här. Nyanlända ska snabbt kunna komplettera sin utbildning och hitta jobb. Och barn ska ha rätt till modersmålsundervisning."


Miljöpartiets prioriteringar -

1 - Klimatet: Klimatutmaningen är på allvar. Massor av människor tar ansvar för sin del, men om vi ska rädda klimatet behöver vi en regering som också gör det. Vi lovar att stå upp för den gröna omställningen.

2 - Trygghetssystemen: Vi accepterar inte ett samhälle där du faller utanför trygghetssystemen för att du blir sjuk eller råkar ut för en olycka. Vi kommer stå upp för en sjukförsäkring som gäller när den verkligen behövs.

3 - Jobben: Jobben är grunden i ett fungerande samhälle och en livskraftig ekonomi. Därför kopplar vi samman jobb- och klimatpolitiken. För oss är den gröna omställningen också en chans att skapa framtidens hållbara jobb.

Egna kommentarer -
Jag anser att det här är precis vad vi borde fokusera på. 
Speciellt så behöver det svenska samhället jobba på sin människosyn. Vi har kommit lång väg på att få bort fördomar men det räcker inte i längden. 
Som jag ser på det hela får barn & ungdomar fortfarande idéer om att vissa människor är mindre värdiga i ett samhälle, och man får inte sånt av sig själv.
Det man hör, det tror man oftast på.
Jämför man miljöpartiets prioriteringar med te.x moderaterna så ser det ut så här -

(skol & barnomsorg)

MODERATERNA VILL

- göra skolan mer rättvis.
- att betyg ska ges från årskurs 6 och i fler steg än idag.
- att nationella prov i årskurs 3, 6 och årskurs 9 införs.
- införa en skyldighet att anmäla missförhållanden i skolan, en lex Sarah i skolan. 
- satsa på elevhälsan.

MODERATERNA VILL

- fortsätta förstärka valfriheten och kvaliteten i barnomsorgen.
- att föräldrar ska kunna vara föräldralediga samtidigt, med föräldrapenning.
- förstärka jämställdheten i föräldraledigheten.
(HBT frågor)

MODERATERNA VILL


- eftersträva ett samhälle där alla bemöts med respekt.
- att registrerade partnerskap och samkönade äktenskap ska erkännas i hela EU.
- införa en modern sexualundervisning.
(migration & integration)

MODERATERNA VILL:


- Lyfta fram och bejaka de möjligheter migrationen för med sig.
- Att människor som är förföljda ska få en fristad i Sverige.
- Skapa en enhetlig asylprocess inom EU.
- Arbeta för en nolltolerans mot etnisk diskriminering.
(miljö & klimat)

MODERATERNA VILL:

- att världens länder binder sig till utsläppsminskningar.
- att utsläppen ska få en kostnad genom klimatskatter och en utvecklad handel med
utsläppsrätter.
Jag tog med de punkter jag tyckte man kunde diskutera,
resten hade jag dels inget med att göra,
eller så var det så  invecklat att jag knappt tror att någon av deras väljare faktiskt förstår vad de snackar om.
Om vi börjar med det första då.
Skol & barnomsorg. 
De skriver att de ska göra skolan mer "rättvis" , hur då undrar jag ?
Man kan vrida och vända på det där hur länge som helst men de kan inte ändra på hur elever och lärare ser på varandra utan att införa någon slags anarki.
Det kommer alltid finnas orättvisor i skolorna, och man kan förstås få det att minska till en del, men undermedvetet vet säkert till och med de att detta är en omöjlig punkt.
Sätta betyg redan i 6'an ? Är dom helt från vettet ?
Jag reagerar inte på detta p.g.a Oh no, ännu mera läxor. 
(lite konstigt vore det också, eftersom jag går i 9'an hm)
Men, detta är nästan skratt retande. 
Först skriver de att skolorna ska bli rättvisare, 
men ändå lägger de till något som med all säkerhet skulle bidra till mer osäkerhet, och svårigheter för eleverna i årskurs 6.
Tänk dig om man inför betyg redan i 6'an, 
tänk hur jobbigt det skulle vara för de stackars 12 någonting barnen som precis har bytt skola. När de inte bara måste inpassa sig i en ny klass men också behöva oroa sig för det ? Vi har redan ett fungerande system i skolorna enligt mig, 
man får inte betyg men man får veta på ett ungefär vart man ligger på skalan.
Det räcker så. Inte för mycket krångel, inte för mycket press.
Och sen, vaddå införa "skyldighet" att anmäla misshandel i skolan ?
Det är redan en skyldighet, eller ?
Vi har det inbyggt i oss, moral kallas det. 
menar de att man ska sitta med en pekpinne och pressa eleverna på allt nu eller ?
Ser vi en misshandel te.x så är det klart att man på något sätt inser att det är fel och att man borde anmäla det. Men om man är rädd då ?
Jag skulle kunna prata om det här i all evighet, men det orkar jag inte.
It's silly , really. Är det enda jag kan säga.
Satsa på elevhälsan - Eh ?
Jo det är klart, inför ni allt detta kommer barnen må sämre och DÅ behöver man minsann ge dem mer stöd. Jeez, ser de inte den onda cirkeln ?
HBT frågor dårå. 
De vill eftersträva ett samhälle där alla bemöts med respekt.
Jätte bra tycker jag, helt perfekt. 
Om det var möjligt. 
Men, nu är det faktiskt så att folk alltid kommer ha åsikter och sina egna tankar.
Igen, detta kan ni inte ändra på helt.
Det är inte bara regeringen som kämpar för detta, 
alla gör det, på ett sätt eller ett annat.
Men om vi ser det från andra hållet,
ska man ge likadan respekt till en trakasserad homosexuell 13 åring som man ger till en man som mördat 4 personer ?
Om alla ska bemötas med respekt, blir det tillslut så.
Tillslut - Miljö och klimat
Världens länder ska binda sig till utsläppsminskningar,
good luck, säger jag bara. Man har hållit på med det i all evighet nu.
Sluta eftersträva omöjliga saker och sätt upp mindre mål som ni kanske faktiskt kan genomföra. 
Om man nu ska gämföra dessa två olika partier med varandra, 
blir det så här - enligt mig.
Miljöpartiet - (HBT frågor) Vill att alla ska få leva på sitt sätt.
Moderaterna - (HBT frågor) Vill tvinga i alla att acceptera hur läget är, iallafall på utsidan. 
Tja, 
det är i princip allt jag orkar säga. 
 Annars blir jag säkert bara arg. 
Det är val nu på söndag, och jag är bara glad att det kommer vara över sen.
Jag tror inte att miljöpartiet kommer "vinna" men jag hoppas ändå. 
Vill sparka Fredrik Reinfeldt i röven och skicka honom till uranus.
Gahh,
// Billlie Tildah M.V
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tildah Billie - 27 februari 2012 17:56

2012 27/2 - R.i.p, finaste Lancelot. Beautiful boy,   you will always have a place in my heart,     and I will never forget you.   Oceans of love, angel. <3 ...

Av Tildah Billie - 19 februari 2012 23:50

Sweet nostalgia. I prefered Madonna back then, when she wasn't such a..50-cougar/attentionwhore. Hon har alltid varit en attentionwhore, but you get the point.   Börjar den nya veckan med en halvdag i skolan imorgon då, känns ju sådär vä...

Av Tildah Billie - 16 februari 2012 21:44

It feels like alot of people are feeling down right now, so I'm doing my part, and posting some pictures that might bring some laughter. ~   I'll have to see it to believe-..oh wait, lol I just did..    This is just, gaaahh, love <3 ...

Av Tildah Billie - 24 januari 2012 10:40

En av de mäktigaste sakerna jag någonsin sett. <3

Av Tildah Billie - 12 januari 2012 11:28

Dagens låt. För att den är så jävla underbar att jag nästan blir tårfärdig. ...

Presentation


-Lev varje dag som om det vore din sista.

Omröstning

Vad anser du om pro-ana ?
 Det är en sjukdom.
 Jag har själv anorexia...
 Usch, äckligt !
 Det är ett bra sätt att gå ner vikt på ttyp?
 Vet inte.
 Folk som har anorexia är dumma i huvudet.
 Eget förslag - skriv som komentar

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards